پایگاه خبری رأس امور

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کاهش فساد در دولت مردمی با تحقق دولت هوشمند

گزارش گروه علمی پایگاه خبری رأس امور، زمانی که سخن از اعتماد عمومی می‌شود به این معناست که عموم مردم انتظار دارند مقامات و کارکنان سازمان‌های دولتی با اقدامات خود در تعامل

گزارش گروه علمی پایگاه خبری رأس امور، زمانی که سخن از اعتماد عمومی می‌شود به این معناست که عموم مردم انتظار دارند مقامات و کارکنان سازمان‌های دولتی با اقدامات خود در تعامل با عامه، به انتظارات آن‌ها پاسخ دهند. به زبان ساده‌تر، اعتماد عمومی یعنی انتظار عموم از دریافت پاسخ مثبت به خواسته‌هایشان از طرف متولیان امور عمومی؛ یکی از مهم‌ترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجه‌اند.

در همین راستا برای ارتقای اعتماد عمومی شهروندان، نقش عواملی چون «حکمرانی خوب» و «خدمات دولت الکترونیکی» مورد بررسی علمی قرار گرفته است. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم‌ترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات در مدت حدود سه سال توانستند راه‌اندازی آن را به نتیجه رسانده و به واسطه آن انجام روند اداری برای شهروندان را تسهیل کنند.

در توضیح این پنجره و خدمات آن باید گفت به خدمتی هوشمند گفته می‌شود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخرین کار دشواری است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

این درگاه جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با آخرین ویرایش‌ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانال‌های دریافت خدمت و اینکه برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را می‌توانند در این پرتال ملی دریافت کنند.

در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گام‌های بلندی در این زمینه برداشت و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کرد. بر اساس قانون بودجه همه دستگاه‌های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند، اول پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه‌های متعدد آنها خودداری کنند. دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و سوم اینکه پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند.

بنابراین به دلیل تکلیف ارائه شده در مدت زمان سازمان‌های بسیاری به این پنجره متصل و خدمات خود را از این طریق به شهروندان ارائه کردند و طبق آخرین آمار اعلام شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون نزدیک به ۱۲ درصد ارائه خدمات دولت یعنی حدود ۵۰۰ خدمت، هوشمند شده و هدف‌گذاری شده است این خدمات امسال دو برابر شود.

کاهش زمین‌خواری با پنجره واحد مدیریت زمین

علاوه بر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین هم یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان راهبر فنی این سامانه، ابزارها، زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی مورد نیاز در حوزه زمین را فراهم کرده تا کاربران بتوانند به جای ارائه خدمت از پنجره‌های متعدد، از طریق یک پنجره واحد به ارائه خدمات بپردازند.

ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت‌و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به‌صورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

کاهش فساد در دولت مردمی با تحقق دولت هوشمند

یکی از اصلی‌ترین مزایای این سامانه این است که، پایش رفتارهای سازمانی را امکان‌پذیر می‌کند. ضمن این که کوتاه‌شدن مسیر فرآیندها از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، شفافیت را به همراه می‌آورد و جاهایی که کار به بن‌بست می‌خورد قابل شناسایی است. انجام پایش و پالایش در سامانه زمین، ویژگی مثبت این سامانه است، همچنین متعادل‌سازی در توزیع عادلانه ثروت در میان مردم از دستاوردهای مثبت سامانه زمین بوده که قادر است به کنترل جریان های سودجو در کشور بپردازد.

 پیش از آغاز به کار این سامانه، وجود نقض در حوزه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی، چالش‌هایی را جهت تامین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بودتا حدی که ۱۵ درصد پرونده‌های قضایی کشور به نارضایتی‌های مردم و سرمایه‌گذاران در حوزه زمین اختصاص داشت.

به واسطه این سامانه، در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در ۳۱ استان کشور و پوشش ۵ پهنه آسیب‌پذیر به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است.

دراین راستا اخیرا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران خبر داد.

به گفته وی با راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ۱۵استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران شاهد کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران بوده ایم.

ثبت هفت میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ایران تا پایان دی سال ۱۴۰۲

از سوی دیگر یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل‌پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت است که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می‌شود.

بنابراین مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت از مهم‌ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی به شمار می‌رود که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و آیین‌نامه اجرایی آن و نیز بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام کرده است.

کاهش فساد در دولت مردمی با تحقق دولت هوشمند

 بر این اساس از مهم‌ترین اهداف این مرکز می‌توان به ایجاد بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی فارغ از هرگونه ماهیت درونی سامانه‌ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، انتفال اطلاعات امن و سریع بین سامانه‌های مختلف در بستر سازمان‌های دولتی از طریق سرویس و تمرکز اطلاعات در قالب سرویس‌ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم کند، اشاره کرد.

در این راستا و براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان، سال ۱۴۰۰، حدود ۱۳۰۰ خدمت از سوی ۶۷ دستگاه روی این مرکز به متقاضیان ارایه می‌شد که تعداد کل تراکنش‌ها به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون عدد رسیده بود، در حالی که این عدد در دی ماه سال ۱۴۰۲ حدود به ۲۵۰۰ خدمت از سوی ۹۱ دستگاه رسید که تعداد کل تراکنش‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه به حدود ۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون عدد رسانده است.

انتهای پیام

3 پاسخ

  1. اجبار شرکت ها از سوی مدیر حراست و مدیر دفتر سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برای پرداخت رشوه و کارت هدیه وعید به اسم کارکنان و سرقت وخیانت در تصاحب پول و کارت هدیه به اسم کارکنان بی گناه و تهدید شرکت ها به ابطال مجوزشان
    در عید نوروز گذشته حدود 3 ماه قبل با اجبار و تهدید شرکت های سرمایه گذار از سوی مدیر حراست سازمان سرمایه گذاری اکبر هاتف
    و اجبار مدیر دفتر سرمایه گذاری ابوالفضل کوده ئی مبنی بر آنکه باید پول و حق الزحمه کارشناسی و پیگیری ما را بپردازیدشرکت ها را مجبور به آوردن سکه و کارت هدیه برای خودشان نمودند و به گونه ای که بیش از 70 سکه طلا اکبر هاتف در سال نو از شرکت ها رشوه گرفت و بیش از 85 سکه طلا هم ابوالفضل کوده ئی از شرکت ها رشوه دریافت کرد از طرفی شرکت ها را این دو فرد فاسد مجبور کردند که باید برای کلیه کارکنان هم کارت هدیه و کادو بیاورید و تمام کارت های هدیه را بین خودشان و معاون دفتر امیر علیجانی و مرتضی بهرامی تقسیم کردند کارکنان بی گناه حتی روحشان هم از این موضوع بی خبر بود به گونه ای که فقط در یک مورد شرکتی به نام نیرو موتور سهند را مجبور کردند 86 کارت هدیه دو میلیون تومانی و یک میلیون تومانی برای کارکنان دفتر و و نیرو های منابع انسانی بیاورند در حالی که حتی روح این کارکنان هم خبر نداشت و همه این کارت هدیه ها را ابوالفضل کوده ئی از شرکت تحویل گرفت تا اینکه یک ماه بعد از عید در اخر فروردین شرکت به برخی کارکنان زنگ زد که هدیه ما بدست شما رسید و همه اظهار بی اطلاعی کردند و به علت خشم کارکنان سازمان از این فضاحت و سو استفاده مدیر حراست اکبر هاتف و مدیر دفتر ابوالفضل کوده ئی چند نفر با شکایت پیش ابوالفضل کوده ئی رفتند از جمله خانم فاطمه شاه محمدی و چند نفر دیگر که چرا به اسم ما از شرکت ها کارت هدیه و رشوه می گیرید و با شدت گرفتن اعتراض کارکنان و انعکاس موضوع به حراست مدیر حراست اکبر هاتف که دید او.ضاع خراب و قسمتی کوچک از رشوه های آنها لو رفته است اعلام کرد که کارت های هدیه را از ابوالفضل کوده ای می گیرد و به شرکت بر می گرداند این کارت های هدیه را که به جز رشوه های کلان این دو مدیر بود به اصلاح گرفتند برای استرداد به شرکت ولی هر گز به شرکت مسترد نکرده و این مبلغ حدودی 160 میلیون تومانی نیز اکبر هاتف و ابوالفضل کوده ئی بین خودشان تقسیم کردند و مدیر شرکت را تهدید کردند اگر جایی این موضوع مطرح شود مجوز وی را باطل می کنند و کارکنان هم از سوی حراست تهدید شدند که حق ندارند موضوع را پیگیری کنند آیا مدیر حراستی اینجنین فاسد حق حضور بعنوان مدیر حراست را دارد و آیا مدیر دفتری همچون ابوالفضل کوده ئی باج بگیر و فاسد حق مدیریت بر دفتری چنین مهم و با اهمکیت را دارد سوال این است که چرا دستگاههای نظارتی و سازمان بازرسی کل کشور که در این سازمان مستقر است با وجود اطلاع از این همه فساد هیچ کاری نمی کند و یا اینکه چرا سایر دستگاههای نظارتی از این افراد فاسد حمایت می کنند این افراد به کجا وصل هستند که چنین آشکار و بدون ترس رشوه های کلان می گیرند

  2. رشوه 500 میلیارد تومانی و اختلاس10000 ده هزار میلیارد تومانی(مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد) مدیر حراست سازمان سرمایه گذاری خارجی اکبر هاتف با تبانی مدیر دفتر سرمایه گذاری ابوالفضل کوده ئی با همکاری زهرا زمانی و امیر علیجانی
    طی چند سال گذشته مدیر حراست سازمان سرمایه گداری خارجی اکبر هاتف با تبانی مدیر دفتر سرمایه گذاری ابوالفضل کوده ئی با همکاری رییس اداره ثبت سرمایه و معاون دفتر زهرا زمانی و امیر علیجانی با جعل اسناد و مدارک دولتی و ازبین بردن مدارک صحیح و سند سازی گمرک و اسناد جعلی صرافی مبنی بر ورود سرمایه گذاری خارجی طی این سال ها بیش از 6 میلیارد دلار ثبت غیر واقعی و جعلی سرمایه گذاری خارجی انجام و ضمن جعل مدارک و دادن اطلاعات غیر وافعی به مراجع رسمی در خصوص ورود سرمایه خارجی منجر به بیش از خروج 4 میلیارد دلار ارز دولتی و نیمایی و رانت و اختلاس مابه التفاوت ارز بصورت غیر قانونی از کشور شده و سود 10000 هزار میلیارد تومانی اختلاف ارز را برای برخی شرکت ها بوجود اورده و خود بیش از 500 میلیارد تومان رشوه گرفته اند هر شرکتی که رشوه پرداخت نماید نامه و کارهایش ظرف کمتر از 48 ساعت تا 4 روز انجام و شرکت هایی که رشوه ندهند ماه ها کارشان به بهانه های مختلف از سوی این افراد معطل می ماند و هر شرکتی که شکایت کند از سوی مدیر حراست اکبر هاتف تهدید می شود بطور نمونه از شرکت جی تی ای پارس و جی تی ای پارسیان 150 میلیارد رشوه برای صدور مجوز خروج ارز طی 6 ماه گذشته به میزان 200 میلیون دلار ارز دولتی و نیمایی اخذ شده یا از شرکت اسنپ برای انجام کارهایش 90 میلیارد تومان رشوه از طریق واسطه دلاری و سکه ای توسط کوده ئی و اکبر هاتف اخذ شده یا از شرکت های پتروشیمی یا شرکت اورست مدرن 70 میلیارد تومان رشوه داده یا شرکت پارس حیات که 60 میلیارد تومان از طریق امیر علیجانی و زهرا زمانی پرداخت کرده مواردی اکبر هاتف بر خلاف قانون خود طی نامه های محرمانه کارهای شرکت هایی را پیگیری می کند که سوابق ان در دبیرخانه محرمانه موجود و قابل رد یابی است و اگر شرکتی اعتراض کند آنقدر کارش را طول می دهند تا درس عبرت برای دیگران شود اکبر هاتف و امیر علیجانی و کوده ئی و زهرا زمانی از گرفتن کارت هدیه تا صدها سکه و صدها هزار دلار رشوه دریافت کرده اند بطوری که زهرا زمانی تا قبل از آنکه 4 سال پیش به این دفتر بیاید حتی 20 میلیون در حساب بانکیش نداشت اما ظرف 4 سال با وجودی که به وی ارث یا پولی قانونی نرسیده و پدر و مادر وی هنوز در منطقه گمرک تهران هستند یک اپارتمان 12 میلیارد تومانی در بلوار کشاورز تهران خریده و با پول رشوه فقط 2میلیارد تومان خرج بازسازی ان کرده و یک ماشین 3 میلیارد تومانی جوک خریده یا امیر علیجانی با وجود مستاجر بودن در 7 سال قبل بیشتر از 3 آپارتمان هر کدام 25 میلیارد تومانی دارد و برای پدرش در آذربایجان به نام وی ملک و مغازه و زمین به ارزش بیش از 80 میلیارد تومان خریده یا ابوالفضل کوده ئی مدیر دفتر ده ها هکتار زمین قولنامه در منطقه غرب مازندران خریده تا رد پول نگذارد و صدها هزار دلار و سکه دریافت کرده و یکسری ملک به نام اقوامشان به ارزش بیش از 70 میلیارد تومان در غرب مازندران خریداری کرده یا اکبر هاتف مدیر حراست که کارمند بازنشسته سپاه بود که قبل از 2 سال قبل از داشتن یک زندگی معمولی هم محروم بود الان بیش از 100 میلیارد ثروت دارد که مقداری بصورت سکه و دلار و یکسری هم بصورت املاک به نام فرزندانش و یکی از اقوامش است عدم برخورد با رانت و جعل مدارک و رشوه های کلان این افراد بعلت حمایت بی دریغ مدیر حراست فاسد اکبر هاتف از این افراد است که با تهدید شرکت ها جلوی هر گونه شکایت را گرفته و کلیه مدارک فساد را با نفوذ خود ازبین می برد

  3. پولشویی و رشوه و نفوذ خزنده شرکت یهودی و آمریکایی وینستون در ایران وبین وزارتخانه ها و مدیران حراست و مدیران و افراد امنیتی واطلاعاتی و معاونین وزیر و انتقال اطلاعات محرمانه دولتی و مداخله در فرایند انتخابات مجلس با خرج نمودن صدها میلیارد تومان
    شرکت یهودی و آمریکایی وینستون که طی18 سال گذشته با نفوذ خزنده و تحت عنوان سرمایه گذار بطورگسترده وارد بازار ایران شده و در ابتدا با تصاحب شرکت بازرگانی و بین المللی آریا میهن نوا و تغییر نام آن به شرکت جی تی آی پارس و سپس تصاحب شرکت آرین توتون صنعت و تغییر نام آن به جی تی آی پارسیان و با ورود صوری سرمایه و سرمایه ای که بودجه آن از طریق سرویس های اطلاعاتی بیگانه تامین شده بدون بررسی لازم توسط دستگاههای مسئول توانست بصورت چراغ خاموش با گسترش نفوذ خود حدود 80 درصد سهم بازار دخانیات ایران را تصاحب کند و در قدم اول ضربه مهلک بر شرکت دخانیات ایران وارد کرد وبعد سایر رقبا را حذف کرد این شرکت با پولشویی و فرار های گسترده مالیاتی و اسناد جعلی سرمایه گذاری و گزارش های جعلی گمرک توانسته صدها میلیون دلار ارز دولتی بگیرد و ده ها هزار میلیارد تومان سود باد آورده کسب کند.این شرکت با تاسیس یکسری شرکت های دیگر و نفوذ در انجمن های محلی بخصوص در استان های زنجان و آذربایجان و کرمانشاه با این پول ها وظایف اصلیش را انجام داد واز قسمتی از این پول ها برای نفوذ در معاونین وزرا و مدیران و مدیران حراست و افراد امنیتی و اطلاعاتی استفاده کرد به گونه ای که با نفوذ در برخی افراد سپاه و یا مدیران حراست و افراد امنیتی توانسته طی این سال ها هزاران صفحه اسناد محرمانه را از طریق واسطه های خود بوسیله رابط های دو فرد کلیدی این شرکت یعنی بابک مرادی و امین حبیبی به خارج از کشور منتقل کرده با توجه به سبقه کرد بودن بابک مرادی و ارتباط وی با اکراد مخالف جمهوری اسلامی وی توانسته هزاران صفحه اوراق محرمانه را با هماهنگی های بعمل آمده از طریق کردستان و کردستان عراق برای سرویس های اطلاعاتی خارجی منتقل کند شرکت وینستون توانسته با نفوذ گسترده در بازار کشور از طرق مختلف نیرو گیری کند و کلیه اخبارتحولات بازارایران را روزانه یا هفتگی به خارج منتقل کند این شرکت با نفوذ وسیع در دستگاههای امنیتی و مدیران ارشد توانسته در بین برخی معاونین وزرا همچون معاونین وزیر اقتصاد یا معاون وزیر امور خارجه با هزینه کرد صدها میلیارد تومان نفرات کلیدی را برای خود جمع آوری کند یا در گمرکات و معاونین و حراست برخی وزارتخانه همچون وزارت اقتصاد و وزارت صمت نمایندگان وزارت اطلاعات را در برخی موارد جذب نماید.این شرکت یهودی آمریکایی در انتخابات مجلس شورای اسفند 1402 با هزینه کردن بیش از صدها میلیارد تومان توانست نمایندگان مورد نظر خود را در برخی استان ها وارد مجلس نماید نمایندگان مشهود این شرکت نماینده اصلی شهر تنکابن و برخی نمایندگان مازندران و زنجان است و مداخله در انتخاب برخی نمایندگان در استان آذربایجان و کرمانشاه بوده که این افراد قرار است بطور تمام قد از شرکت حمایت کرده و دستورات آنرا انجام دهند با توجه به تامین هزینه های آن از طریق تعلق ارز دولتی و هزاران میلیارد تومان مابه التفاوت آن و تامین از خارج در صورت نیاز اینم شرکت هیچ محدودیتی برای خرید افراد بطرق مختلف ندارد. شرکت وینستون یا همان جی تی آی در ایران این کارها را با واسطه برخی شرکت ها و اشخاص واسطه ای انجام می دهد. این نفوذ بقدری وسعت گرفته که برخی افراد امنیتی شاغل در دستگاههای اطلاعاتی یا وزارتخانه ها وظیفه دارند ضمن جمع آوری اطلاعات هرگونه مانع را برای نفوذ این شرکت ازبین ببرند.یکی از مهمترین وزارتخانه ها وزارت اقتصاد می باشد که با هماهنگی مدیر حراست و معاون پرسنلی آن که نماینده وزارت اطلاعات و فرد امنیتی است و با هماهنگی برخی مدیران حراست دستگاههای زیر مجموعه طی چند سال گذشته نحوه دور زدن تحریم ها و اطلاعات شرکت های مهم و اسناد محرمانه مهم اقتصادی از طریق شرکت وینستون به خارج منتقل شده است مسلم است صرفا با اقدام حاکمیتی و همزمان و قطع دست افراد کلیدی و افراد امنیتی و دستگیری همزمان آنها می توان ضربه مهلک به این شبکه زد.گرچه دستگیری برخی افراد همچون بابک مرادی و امین حبیبی به علت حضور عمده در خارج ازکشور و حمایت تمام قد برخی افراد حاکمیت و امنیتی و نمایندگان کار دشوار و سختی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن

پایگاه خبری راس امور