وی ادامه داد: از سالهای ١۴٠١ تا ١۴٠٣ بودجه راهآهن سالانه ۵٠ درصد افزایش پیدا کرد و این میزان افزایش در حالی بود که میزان افزایش بودجه بخش عمرانی کشور در سال ١۴٠٣ تقریبا صفر بوده است اما در حالیکه بودجه ریلی ۶ هزار میلیارد تومان بوده اما در بودجه بنزین به ١۴٠ هزار میلیارد تومان میرسد و توجه به بخش ریلی برای تحقق اهداف اسناد بالادستی ضروری است.
مدیرعامل شرکت راهآهن همچنین درباره افزایش تخصیص بودجه در سه سال گذشته گفت: سال ١۴٠٠ میزان تخصیص بودجه به ١٣۶ درصد، در سال ١۴٠٢ تخصیص به ١۵٢ درصد و در ٣ ماه اول امسال به ۴٧ درصد افزایش پیدا کرد.
صالحی همچنین با اشاره به تزریق نقدینگی به راهآهن از بخش تهاتر نفتی اظهار داشت: با لطف رهبری و بحث استجازه ایشان اسفند ماه سال گذشته اولین نقدینگی از محل تهاتر نفتی، دومین آن اردیبهشت ماه تزریق شد و سومین آن بزودی تزریق خواهد شد. این نقدینگی هم ریالی و هم ارزی است و میتوان از طریق آن بخشی از قطعات مورد نیاز بخش ریلی را وارد کشور کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشکل تامین مالی برای تعمیرات لوکوموتیوهای زیمنس گفت: از سال ٩٠ تا ٩۵ سالانه ٣٠ دستگاه لوکوموتیو زیمنس وارد کشور شد که در این مدت تعمیر نشدند و در حالی که هر ٢۴ هزار ساعت یکبار تعمیر اساسی باید شوند بعضاً با ۴٨ هزار ساعت هم تحت تاثیر قرار نگرفتند و در در نهایت از ١۵٠ لوکوموتیو زیمنس تنها ١٧ لوکوموتیو در سیر بودند و با حجم بالایی از تامین مالی برای تعمیرات مواجه بودند.
وی ادامه داد: در ٣٣ ماه گذشته در بخش لوکوموتیوهای باری نوسازی و بازسازی انجام شد و در مجموع ٩٣ لوکوموتیو بازسازی و نوسازی شده وارد ناوگان شد و ۴.۵٨ عدد واگن باری نو با استفاده از توان داخل و تولید داخلی را به شبکه ریلی اضافه کردیم.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد : در این مدت مجموع سرمایهگذاری در ناوگان بیش از ٢۴ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در خطوط راهآهن، ٨٨٣ کیلومتر خط ریلی را احداث و بهرهبرداری کردیم که ٣٢٠ کیلومتر آن جزو خطوط دوم بودهاست.
وی با بیان اینکه در این باره زمانی رکورد ترانزیت شکسته شد، اظهار داشت: در این مدت در بخش ترانزیت و در بخش کالاهای جابهجا شده رشد ٧١ درصدی را تجربه کردیم و توانستم مسیر تمام ریلی از روسیه تا بندر عباس را راهاندازی کنیم که از ادامه این مسیر بار روسی از دریا به هند میرسد و توانستیم مدت زمان سیر را به ١٧ روز برسانیم که مورد تقدیر روسیه هم قرار گرفت. سالانه ١٠ میلیون تن زغال سنگ از روسیه به هند ترانزیت داریم که قبلاً این جابه جایی دریایی بود اما این مسیر را به ریلی تغییر دادیم و در ٧ هفته اخیر هفتهای یک قطار زغال سنگ ترانزیت میشود.
صالحی ادامه داد: همچنین قطار دو سر بار چین را به اجرا رساندیم و برای اولین بار قطار کانتینری دو سر بار چین در کشور راهاندازی شد، قبلا این قطار در ایران یک سر بار بود که شکست خورد، ما این بار توانستیم برای اولین بار با توافقنامه چهارجانبه ایران،چین، ترکمنستان و قزاقستان منعقد شد و در ایران محمولههای معدنی به سمت چین رفت و در چین قطار با حمل کانتینرهای قطعات خودرو به سمت ایران آمد و در منطقه اینچه برون قطارها تبادل شد. زمان سیر این قطار یک سوم مسیر دریایی است و در این مدت هم تقاضاهای خوبی هم برای استفاده از این مسیر به ویژه در بخش محصولات پتروشیمی داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا درباره راهاندازی و ساخت قطار سریعالسیر تهران- مشهد و محل تامین مالی ٢٠ میلیارد دلاری برای این پروژه گفت: همواره از سال ٨٢ که قرارداد برقیسازی راهآهن تهران -مشهد منعقد شد بین پروژههای برقیسازی و قطار سریعالسیر موافقان و مخالفانی وجود داشت. سرعت برقی سازی ٢٠٠ کیلومتر بر ساعت و قطار سریعالسیر ٣٠٠ کیلومتر بر ساعت است. در آخرین جلسه شهید جمهور با وزرای اقتصاد که ١٠ روز قبل از شهادت ایشان برگزار شد، گزارشی از مزایای قطار سریعالسیر را ارایه دادم اما برخی از حاضرین قصد داشتند دوباره پروژه برقیسازی فعال کنند که شهید جمهور شروع کرد به فریاد بر سر آنها و خطاب به آنها گفتند که بنده به حضرت آقا قول دادم و باید قطار سریعالسیر به اجرا برسد.
وی تاکید کرد: راه آهن همزمان با این پروژه، برقیسازی شبکه ریلی به ویژه مسیر بافق-بندرعباس را دنبال میکنیم و با راهآهن روسیه مذاکراتی برای همکاری برای برقیسازی مسیر بافق- بندر عباس و در ادامه آن در سه مسیر دیگر انجام دادهایم.